eNewsletter

Nordic eNewsletter June 2017/2
Download
Nordic eNewsletter June 2017/1
Download

NordicNews

Issue 1/2017
Download

Press

Již sto tisíc vozů Volvo se dočkalo vylepšení prostřednictvím optimalizace Polestar

Polestar, výkonnostní značka automobilky Volvo Cars, překročila hranici sta tisíc výkonových optimalizací vozů Volvo, které byly od představení programu provedeny po celém světě. Uvedeného milníku se podařilo docílit po dosud nejprudším zvýšení prodeje, k němuž došlo v prvních pěti měsících roku 2017, kdy se prodalo přes 12 000 optimalizací. Ve srovnání s loňským rokem se jedná o nárůst o více než 30 %. V České republice je nyní možné pořídit optimalizaci Polestar do některých vozů za zvýhodněnou cenu.

 Klíčovým faktorem tohoto nárůstu je vysoká poptávka po poslední generaci optimalizace Polestar pro pohonné agregáty Drive-E automobilky Volvo Cars, přičemž bude od července letošního roku k dispozici optimalizace také pro nové Volvo XC60.

„Pro značku Polestar se jedná o důležitý milník a zároveň také o důkaz rostoucího zájmu na výkon orientovaných zákazníků Volvo z celého světa o naše produkty,“ uvedl Johan Lindqvist, ředitel globálního prodeje ve společnosti Polestar. „Z hlediska prodeje se nacházíme na cestě k našemu dosud nejvydařenějšímu roku a co nevidět se chystáme představit nové vzrušující produkty.“

Nejpopulárnějším modelem je z hlediska optimalizace výkonu Volvo XC60, které je těsně následováno modely XC90 a V60. Pokud jde o objem prodeje, třemi nejúspěšnějšími trhy jsou Čína, Švédsko a Spojené státy americké.

Poslední generace výkonové optimalizace Polestar má u vozů Volvo s novými pohonnými jednotkami vliv na pět klíčových oblastí, kterými jsou výkon / točivý moment motoru, odezva škrticí klapky, rychlost řazení převodových stupňů, přidržení zařazené rychlosti v zatáčce a citlivost na zavírání škrticí klapky. Smyslem provedených změn je na základě zkušeností stáje Cyan Racing, která absolvovala tisíce kol na závodních okruzích celého světa a je partnerem značky Polestar v oblasti motorsportu, zajistit vozům Volvo ještě lepší 

výkonové vlastnosti a jejich řidičům intenzivnější jízdní zážitek.

Právě pro tyto vozy byla nyní v České republice upravena cena softwarové optimalizace Polestar na 24 993 Kč vč. DPH. Konkrétně se změna týká vozů od modelového roku 2015 disponujících novou generací čtyřválcových pohonných jednotek Drive-E ve spojení s osmistupňovou automatickou, respektive šestistupňovou manuální převodovkou.

Žádná z úprav provedených v rámci originální SW optimalizace výkonu Polestar neznamená změny z hlediska deklarovaných emisí, spotřeby paliva, servisních intervalů a záručních podmínek automobilky Volvo. Úprava je samozřejmě homologovaná a zapisuje se do ORV (technického průkazu) vozidla. Vozy s optimalizací Polestar se tak stávají žádanějšími i jako ojeté.      

Bližší informace o optimalizaci Polestar získáte na stránkách: www.polestar.com/cz/

Značka Polestar

Polestar je značkou zaměřující se na stavění vysoce výkonných vozů Volvo. Značka byla původně zavedena společností Polestar Racing, která je nyní známa pod názvem Cyan Racing. Značka Polestar se zrodila jako výsledek touhy konstruktérů závodních automobilů zjistit, jakým způsobem lze využít technologie stojící za úspěšnými vozy, které v té době měly na svém účtu již několik mistrovských titulů, ke zvýšení výkonu silničních vozů Volvo určených pro každodenní ježdění na všech silnicích a za všech podmínek. K představení prvního výkonného silničního konceptu došlo v roce 2010 a první vysoce výkonné vozy postavené na základě modelů Volvo S60 a V60 byly vyrobeny v roce 2012. V roce 2015 byla společnost Polestar Performance odkoupena automobilkou Volvo. Dnes se pod značkou Polestar vyrábějí modely S60 a V60 Polestar disponující výkonem 367 koní, které se mohou oproti svým standardním variantám pochlubit více než 250 různými zlepšeními. Polestar mimoto nabízí v sadách nebo jednotlivě díly určené ke zvýšení výkonu a software pro optimalizaci výkonu pro stávající modely Volvo.





Ericsson: Do roku 2022 přibyde v mobilních sítích denně milion uživatelů

Odborníci ze společnosti Ericsson (NASDAQ: ERIC) předpokládají pokračující rychlý růst mobilního připojení, protože celosvětový mobilní datový provoz se do roku 2022 zvýší na osminásobek své současné úrovně.

Pro ilustraci, tento provoz odpovídá:

  • - populaci Španělska streamující video v kvalitě HD 24 hodin denně po dobu jednoho měsíce
  • - jedinému uživateli streamujícímu video v HD kvalitě nepřetržitě po dobu 3,55 milionu let
  • - 31 miliardám hodin nepřetržitého přenosu videa v režimu HD

Během následujících šesti let přibyde do mobilních širokopásmových sítí téměř 2,6 miliardy nových účastníků – tj. dost na to, aby zaplnili fotbalový stadion evropského šampionátu s kapacitou 50 000 osob dvacetkrát denně. Stejný počet lidí, tj. jeden milion, vítal na náměstí Times Square v New Yorku Nový rok 2017.

Nejnovější souhrn statistik o nárůstu počtu mobilních připojení a datového provozu v mobilních sítích je uveden v červnovém vydání zprávy Ericsson Mobility Report. Výsledky ukazují nejvyšší meziroční růst objemu mobilních dat na celém světě od roku 2013, zejména v důsledku masivního růstu objemu dat v Indii, a zdůrazňuje zásadní potřebu mobilních dat.

Za podstatnou částí objemu datového provozu je používání smartphonů a snadný přístup k mobilním internetovým službám. Společnost Ericsson analyzuje „mobilní datový provoz ve smartphonech“ v rámci „mobilního datové provozu“ s cílem jasněji znázornit tento trend. Do konce roku 2022 se celkový mobilní datový provoz smartphonů zvýší devětkrát a dosáhne 66 exabajtů (EB) za měsíc.

Niklas Heuveldop, hlavní stratég a ředitel pro technologie ve společnosti Ericsson, říká: „Na základě měření, provedených ve stovkách mobilních sítí, zpráva Ericsson Mobility Report skutečně ilustruje obrovský růst v tomto odvětví. Počet připojení ve 4G sítích se zvyšuje rychleji než kdykoliv předtím, přírůstek volání přes datové přenosy v sítích LTE (Voice over LTE - VoLTE) se zrychluje a celkový růst provozu dosáhl úrovně, jakou jsme neviděli od roku 2013.“

„Jsem nadšený zejména z toho, že v segmentu vidím důležité pokroky zaměřené na rozvoj sítí, a to včetně schválení technologie Non-Standalone 5G New Radio (NR), která umožní časné nasazení 5G. Na základě naší prognózy očekáváme, že díky tomu počet 5G připojení do roku 2022 přesáhne půl miliardy a pokrytí obyvatelstva vzroste na 15 procent.“

Co se týče trendů v průmyslu, správa Mobility Report zmiňuje Internet pro všechny (Internet for All), masivní pokrytí IoT (Internet věcí) ve městech a dálkové ovládání vozidel s 5G. 

LTE SE STANE NEJROZŠÍŘENĚJŠÍ TECHNOLOGIÍ V HISTORII

V roce 2018 LTE (4G) na základě počtu připojení překoná GSM jako nejrozšířenější přístupovou technologii. Rychlost, s jakou se tato technologie rozvinula a byla přijata, je bezprecedentní. Během pěti let se LTE podařilo pokrýt 2,5 miliardy lidí, ve srovnání s osmi lety v případě WCDMA / HSPA (3G). Jen v prvním čtvrtletí letošního roku přibylo 250 milionů nových LTE připojení.

Hnací silou rozvoje LTE je požadavek na zlepšení uživatelských zkušeností a rychlejší síť, zavádění 5G však bude také motivováno potřebou rozšířených možností mobilního širokopásmového připojení, jakož i průmyslových řešení pro efektivnost a automatizaci. 5G bude sítí podporující rozmanité případy použití. Předpokládá se, že do roku 2022 bude aktivních více než půl miliardy 5G připojení, přičemž do tohoto počtu nejsou zahrnuty připojení pro IoT. Očekává se, že 5G pokryje do konce roku 2022 přibližně 15 procent světové populace.

Nákladní doprava směřuje k jízdě v konvojích

Evropští výrobci nákladních vozidel představili podrobnou časovou osu kroků vedoucích k zavedení konvojů – tedy koordinované jízdě nákladních vozidel s minimálními rozestupy.  Na evropských dálnicích by se takové konvoje mohly objevit už před rokem 2025.

Sama Evropská Unie jízdu v konvojích podporuje a má za cíl, aby měla koordinovaná jízda přes hranice členských zemí co nejméně legislativních překážek. 

"Technologie pro jízdu v konvojích s nákladními vozy stejné značky je již dnes k dispozici. Ale zákazníci budou potřebovat zapojit se do ní s vozidly různých značek, takže to teď bude naším dalším cílem," uvedl Erik Jonnaert, generální tajemník Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), ve své prezentaci na půdě Evropského parlamentu. 

Autonomní nákladní vozidla

Do roku 2023 by mělo být možné jezdit na dálnicích po celé Evropě v konvojích bez ohledu na značku vozidla a navíc také bez zvláštních výjimek pro překračování hranic členských států EU - což je předpoklad pro plynulou mezinárodní dopravu. Díky tomu by se tak například mohla řidiči, jehož vozidlo je vlečeno v konvoji, započítávat povinná přestávka. Nebude se totiž muset věnovat řízení. Nicméně, plně autonomní vozy přijdou, podle Erika Jonnaerta, až později. 

Zatímco společnost Scania a další výrobci se již věnují těmto odvětvím v nákladní dopravě, některé požadavky, které je třeba splnit před rokem 2023, jsou mimo kontrolu automobilového průmyslu. "Proto budeme muset posílit spolupráci mezi všemi zúčastněnými aktéry, včetně provozovatelů silniční infrastruktury, dopravních společností, pojišťoven, ale zejména politiků".

Evropa bude muset vytvořit podpůrný regulační systém ještě předtím, než bude koordinovaná jízda nákladních vozidel zcela běžná. "Politici budou muset vytvořit nová pravidla, provést změny stávajících právních předpisů a sjednotit mezinárodní a evropská pravidla," uvedl Erika Jonnaert z ACEA.

Jak v bytě výrazně ušetřit na vytápění? Díky tepelným čerpadlům.

Využití tepelného čerpadla k vytápění a ohřevu vody snižuje energetickou náročnost nemovitosti, pomáhá k minimalizaci negativních dopadů na životní prostředí a domácnost díky němu výrazně ušetří na provozních nákladech. V současnosti jím proto disponuje téměř každá desátá novostavba. Podle statistik Ministerstva pro místní rozvoj[1] je však průměrné stáří bytového fondu v České republice přes 50 let a charakterizují ho rozsáhlá panelová sídliště. Rovněž jejich obyvatelé však mohou začít šetřit rodinný rozpočet.  Podle měření společnosti NIBE  Energy Systems CZ, výhradního dodavatele kvalitních švédských tepelných čerpadel NIBE do České republiky a na Slovensko, může dosáhnout roční úspora nákladů na bytovou jednotku v panelovém domě až 80 %. 

Do staršího bytového domu se dají instalovat všechny typy tepelných čerpadel. Nejčastěji se pro vytápění a ohřev vody využívají zařízení systému vzduch-voda, která odebírají tepelnou energii z venkovního vzduchu. Lze je totiž umístit prakticky kamkoli do exteriéru (včetně střechy) bez nutnosti realizace zemních vrtů nebo pokládky kolektorů. Před samotnou instalací však odborníci doporučují provést zateplení rekonstruovaného objektu, aby vznikaly co nejnižší tepelné ztráty a klesla tak i potřebná teplota topné vody (k hranici 55 – 60 0C). Neméně důležitá je také kontrolu stavu radiátorů, které by měly být dimenzovány na teplotu odpovídající efektivnímu provozu tepelného čerpadla.

„Tepelná čerpadla NIBE zajišťují při odborné instalaci a funkčním zapojení do topného systému výraznou úsporu energií nejen v rodinných domech, ale také v komerčních nemovitostech, školách a bytových domech. Pokud má daný objekt vysoké tepelné ztráty, dá se jejich celkový výkon zvýšit propojením do kaskády. K tomuto řešení jsme přistoupili při instalaci tepelného čerpadla systému vzduch-voda NIBE F2300 v několika bytových domech v České republice i na Slovensku – v Dobrovici, Loučovicích, Turně nebo v Gelnici. Nový systém zde slouží k úspornému a ekologicky šetrnému vytápění a ohřevu vody,” vysvětluje Jiří Sedláček, ředitel prodeje NIBE Energy Systems CZ, divize skupiny NIBE, a dodává: „U všech realizací jsme nechali provést kontrolní měření, abychom měli spolehlivě zdokumentované srovnání výše nákladů při napojení na CZT a po změně zdroje vytápění za tepelné čerpadlo.”

Příklady využití tepelného čerpadla NIBE v bytových domech

U bytových domů v Loučovicích, Turně a Gelnici proběhla rekonstrukce spojená se zateplením a výměnou oken. Poté došlo k jejich odpojení od centrálního zásobování teplem (CZT) a k instalaci 3 až 4 tepelných čerpadel systému vzduch-voda NIBE F2300 dle velikosti a tepelných ztrát jednotlivých objektů. Instalační firma je propojila se stávajícím radiátorovým systémem a ohřívači vody, takže vznikla komplexní soustava pro vytápění a ohřev vody. Z provedených měření vyplývá, že minimální roční úspora nákladů po odpojení od CZT činí 245 000 Kč (Loučovice), může však dosáhnout až 500 000 Kč (Turňa nad Bodvou). „V Turně nad Bodvou jsme nechali provést měření rovněž u dalšího zatepleného bytového domu s instalovaným tepelným čerpadlem systému země-voda NIBE F1345, a to s velmi podobným výsledkem. Všeobecně se dá říci, že je využití tepelného čerpadla nejefektivnější u zateplených domů po rekonstrukci či přímo u energeticky úsporných novostaveb. Roční úsporu nákladů jsme sice zaznamenali také u dosud nezatepleného panelového domu v Dobrovicích, ta však činila pouze 44 000 Kč.”

Ke zkrácení doby návratnosti investice navíc může pomoci rovněž program Nová zelená úsporám, který se vztahuje nejen na rodinné, ale také bytové domy. Aktuálně je možné zažádat o dotaci na výstavbu nového bytového projektu nebo realizaci opatření, jež přispěje ke snížení energetické náročnosti u starší stavby.

Nová generace motorů V8 od společnosti Scania – použitá technologie znamená velký krok vpřed

Nová generace motorů V8 společnosti Scania přináší řadu vylepšení, která znamenají významný pokrok z hlediska přínosu zákazníkům. Výrazně vyšší úspora paliva, snížení celkové hmotnosti, nižší náklady na údržbu a opravy i vyšší celková provozuschopnost patří mezi vlastnosti, které ocení každý majitel nákladního vozidla.

Za tímto významným vývojovým krokem stojí další dolaďování modulární platformy šestnáctilitrového motoru společnosti Scania spolu se sofistikovaným využitím vyspělých chytrých technologií. Snížení spotřeby vznětového motoru o 7 až 10 procent je znamenité a přichází jako na zavolanou v době, kde nejvyšší prioritou je posun k trvale udržitelným řešením dopravy.

Nová generace motorů vychází ze stejného motorového bloku a stejné základní konfigurace jako její předchůdce, ale tím veškerá podobnost končí. Nejvýznamnější změna spočívá v tom, že sběrná potrubí výfukových plynů nyní vedou samostatně až k turbodmychadlu, do jehož turbínové části tak spaliny přicházejí ze dvou směrů, přímo z příslušných řad válců. Systém vešel ve známost pod označením Rotated Twin Scroll FGT (turbodmychadlo s dvojitým šnekovým potrubním rozvodem). 

Všechny tři motory (verze 730 je výjimkou) používají pro následnou úpravu výfukových plynů výhradně selektivní katalytickou redukci (SCR), což znamená, že motory V8 jsou nyní vybaveny turbodmychadlem s fixní geometrií, které je robustnější a lehčí než turbodmychadlo s geometrií proměnlivou. Turbodmychadlo je nyní osazeno přímo na bloku motoru, mezi řadami válců, a tato poloha mu poskytuje stabilní provozní prostředí, ve kterém je chráněno před vibracemi.

Přímější sání a vyšší tlak

Zásadní změny byly provedeny také na sání a vstřikování. Přívod vzduchu je nyní přímější a konstrukční řešení systému rozvodu paliva využívá tzv. verzi jednoho zásobníku s jednodušším plněním prostřednictvím centrálního vysokotlakého potrubí a s delším systémem rozvodového potrubí, který rovněž umožňuje lepší přístup při opravách a údržbě. Maximální vnitřní tlak v systému rozvodu paliva je nyní v důsledku použití technologie SCR pro následnou úpravu spalin nižší než 1 800 barů. 

Nově vyvinutý vstřikovací systém, ve spolupráci s vysokotlakým čerpadlem XPI s pouhými dvěma písty, dopraví palivo do válců, aby se tam dočkalo vysoké komprese a maximálního tlaku až 210 barů; obě tyto okolnosti jsou důležitým předpokladem omezení spotřeby paliva. 

Nižší vnitřní tření

Hlava válců, písty, dříky pístů, kliková skříň, kliková hřídel a systém ložisek byly přepracovány tak, aby lépe těsnily a snižovaly tření. Tyto změny společnost Scania provedla v kontextu modulárního systému válcových jednotek, což znamená, že většina součástí je sdílena s ostatními motorovými platformami této společnosti. 

Nejnovější generace motorů Euro 6 V8 je dodávána ve čtyřech různých výkonnostních kategoriích. Celkové přepracování jejich koncepce a použití nové technologie umožnilo omezení spotřeby paliva o 7 až 10 procent.

„Vylepšení v nové generaci V8 se týkají všeho – od nových komponent, jakou je například turbodmychadlo, po optimalizaci takových záležitostí, jako je výběr materiálů pro pouzdra ložisek a další drobné úpravy,“ říká Roger Olsson, vrchní inženýr vývoje motorů Scania V8.

„Implementací chytřejších řešení a lepším prostorovým uspořádáním jsme dosáhli celkového vylepšení a vyšší vytříbenosti, takže výsledek předčil dokonce i naše původně vytčené cíle. Vše je postaveno na dobře harmonizované souhře mezi hardwarem a softwarem a na lepší kalibraci. A mezi všemi těmito promyšlenými změnami nemohu také nezmínit skutečnost, že se díky nové konstrukci sběrného potrubí výfukových plynů vrací klasický zvuk motoru V8. Není hlasitější, ale je … no, je … zkrátka tak akorát.“ 

Nová generace motorů Scania V8 spoléhá na robustní fixní geometrii turbodmychadla (FGT). Výfukové plyny jsou zde přiváděny ze dvou směrů (tento systém je znám pod označením dvojitý šnekový potrubní rozvod) z obou řad válců motoru prostřednictvím zeleně označeného sběrného potrubí výfukových plynů. 

Vyspělý systém řízení vzduchu u verze motoru s výkonem 520

U velkých motorů s relativně nízkým výkonem mohou nastávat problémy s následnou úpravou spalin, neboť motor nasává příliš mnoho vzduchu v poměru k vytvářenému odpadnímu teplu. Inženýři společnosti Scania tento problém v případě motoru o výkonu 520 koňských sil vyřešili jednoduchým a elegantním způsobem za použití technologie, kterou v padesátých letech dvacátého století vynalezl americký inženýr Ralph Miller.

Použití zvláštního profilu vačkové hřídele umožňuje, aby sací ventily zůstaly i během kompresní fáze chvíli pootevřeny, takže motor v konečném důsledku nasává méně vzduchu.

To znamená, že dokáže udržovat vyšší provozní teplotu, což podporuje funkci systému SCR. Toto řešení, které umožnilo vznik motoru postaveného na využití Millerova cyklu, je výbornou ukázkou toho, že společnost Scania dokáže nabízet jednoduchá řešení, která zvyšují spotřebitelskou hodnotu jejích výrobků, aniž by zároveň zvyšovala náklady.

„Z mechanického hlediska jde o relativně jednoduché řešení, s jehož pomocí docilujeme stejného efektu, jako kdybychom skutečný zdvihový objem motoru zmenšili přibližně o jeden litr,“ říká Olsson. 

„Millerův cyklus dokáže zázraky jak v oblasti následné úpravy spalin, tak v oblasti snižování spotřeby paliva. Jeho jedinou nevýhodou tak zůstává, že při studeném startu dochází k marginálnímu zpomalování nárůstu točivého momentu. V reálném provozu je ale těžké tento rozdíl postřehnout a je zkrátka ohromující, jak dokonale se tento motor osvědčuje v dálkové nákladní dopravě na vozidlech hmotnostní kategorie nad 30 tun, kde o hmotnost tolik nejde. Pokud provozujete velmi hmotnou soupravu, pokud je krajina kopcovitá, nebo pokud je průměrná rychlost vysoká, pak je nový motor s výkonem 520 koní spořicím prasátkem a generátorem výkonu zároveň. 

Účinná následná úprava spalin

Všechny čtyři varianty motorů V8 byly navrženy pro emisní normu Euro 6 a používají kompaktní, plně integrovaný tlumič výfuku, který se o následnou úpravu spalin stará. Jeho součástí je oxidační katalyzátor, směšovací komora pro aditiva AdBlue, dva filtry pevných částic s krátkým filtrováním a asymetrickými stěnami umožňujícími omezení zpětného tlaku, tři paralelní katalyzátory SCR a tři amoniakové katalyzátory. Navzdory tomu má celá jednotka šířku pouhých 900 milimetrů a nezabírá v podvozku cenný prostor takovým komponentům, jakými jsou např. nádrže.

„Použití technologie SCR pro následnou úpravu spalin nám poskytuje řadu výhod,“ říká Olsson. „Jedním očividným rozdílem je skutečnost, že takové řešení si vystačí s ještě menším počtem komponent, které jsou navíc lehčí. Díky tomu je pak jednodušší optimalizovat činnost motoru na nejnižší možnou spotřebu paliva, neboť je zde méně parametrů a komponentů, které je třeba řešit. A přechod od dřívější variabilní geometrie turbodmychadla ke stávající fixní geometrii umožňuje díky omezení ztrát vznikajících při výměně plynů vyšší provozní efektivitu.

Chytré komponenty

Vylepšení takových faktorů, jakými jsou nižší míra tření, vyšší komprese a lepší výměna plynů u interních komponentů, má za následek přibližně dvouprocentní snížení spotřeby. Dalším důležitým aspektem je vybavení motorů komponenty a doplňkovými systémy, které omezují spotřebu energie – neboli takzvané parazitní ztráty – odpojením ve chvílích, kdy nemusí být v provozu, a které se přizpůsobují proměnlivým momentálním energetickým požadavkům. Nová generace motorů extrémně dobře vychází s tichým, dvouválcovým palivovým čerpadlem XPI s nižší hmotností a menší provozní energetickou náročností.

Další chytrou komponentou je olejové čerpadlo. Termostat rozhoduje, zda bude olej při studeném startu směřován přímo do citlivých partií motoru, nebo zda bude procházet olejovým chladičem, aby bylo dosaženo optimální provozní teploty. Díky termostatu roste při startu vozidla rychleji tlak oleje a lze udržovat vyšší teplotu oleje než dříve; výsledkem je nižší tření a spotřeba paliva. Výkon olejového čerpadla lze regulovat prostřednictvím olejové trysky, která ovlivňuje činnost přetlakového ventilu. To znamená, že čerpadlo zajišťuje optimální tlak a průtok oleje bez ohledu na otáčky motoru, namísto toho, aby tlak oleje při vysokých otáčkách zbytečně zvyšovalo (což zvyšuje spotřebu paliva).

Podobný princip využívá i systém chlazení motoru. Díky vyspělému kontrolnímu systému termostatiky a vodnímu čerpadlu s proměnlivým výkonem dokáže motor udržovat na provozní teplotě o několik stupňů vyšší, než jakou měly motory předchozí generace, aby u nich nedošlo k přehřátí. Vyšší provozní teplota přispívá díky nižšímu tření ke snížení spotřeby paliva. 

Kompresor, který zásobuje brzdný systém stlačeným vzduchem, je dalším pomocným systémem, který rovněž funguje na principu provozu přizpůsobeného aktuálním podmínkám. Nyní se nachází v zadní části motoru těsně nad skříní setrvačníku a jeho zjednodušený pohon (který funguje podobně, jako pohon palivového čerpadla) v kombinaci s funkcí automatického vypnutí, která se aktivuje, pokud není zapotřebí dalšího vzduchu, přispívá ke snížení spotřeby paliva o půl procenta. 

Kombinace technologií 

Motorovému programu společnosti Scania v současné době dominuje kultovní motor s výkonem 730 koní a točivým momentem 3500 Nm, který je určen především zákazníkům s nejvyššími požadavky na výkon. V tomto případě se společnost Scania rozhodla pro kombinaci nových technologií a osvědčených řešení, která byla použita v předchozích generacích. Motor o výkonu 730 koní je – stejně jako ostatní tři motory V8 – vybaven tímtéž nově vyvinutým systémem následné úpravy spalin, ale zachovává si variabilní geometrii turbodmychadla a následná úprava spalin u něj spoléhá na použití recirkulace spalin a systému SCR. Motor s výkonem 730 koní je – podobně jako jeho sourozenci – rovněž vybaven vodním čerpadlem, které lze v případě potřeby odstavit. Stejně jako dříve zůstává nicméně vybaven stejným systémem vstřikování a nezměněny zůstaly i některé další pomocné systémy. 

„Tuto strategii jsme zvolili kvůli široké škále náročných provozních situací, které tak výkonný motor musí zvládat,“ vysvětluje Olsson. „Musí fungovat v extrémně různorodých podmínkách a někdy se musí vypořádat s celkovou hmotností soupravy dosahující 60 či více tun; na zpáteční cestě může vozidlo pro změnu táhnout nenaložený návěs. Zákazníci, kteří potřebují výkon a řiditelnost modelů s motorem o výkonu 730 koní, jsou se současným řešením spokojeni a optimálně nízká spotřeba paliva je pro ně jen málokdy stejně důležitá jako pro ty, kdo realizují lehčí přepravní zakázky. Nová verze motoru s výkonem 730 koní však oproti předchozí generaci motorů stejné výkonnostní kategorie nabízí o 5,5 procenta vyšší úsporu paliva, čímž překonává srovnatelný tahač minulé generace. 

Rozbor spotřeby pohonných hmot

Zákazníci, kteří se rozhodnou pro nový motor třídy V8, se tak mohou těšit na všechny myslitelné výhody – od nižší úrovně hlučnosti po ten správný „zvukový projev“ motoru, kterým je legendární „burácení“. Přidáme-li k tomu nižší hmotnost, jednodušší údržbu a robustnější konstrukci, začne být jasné, že nová generace představuje zásadní krok vpřed, pokud jde o reálný přínos pro spotřebitele. Ale co ta snížená spotřeba paliva? Jak je vůbec možné dosáhnout tak velkého rozdílu ve spotřebě paliva, jako je slibovaných 7 až 10 procent?

„Pokud se podíváte na přínos jednotlivých aspektů, které se na tom podílí, pak do sebe vše přirozeně zapadá,“ říká Olsson. „Vše bylo důkladně otestováno a ověřeno při teoretických i praktických zkouškách. Naše motory V8 natolik důkladně a dlouhodobě známe, že víme přesně, kdy různé zásahy a investice zajistí zákazníkům tu nejlepší možnou návratnost. V nejhrubších rysech a s ohledem na uvažovanou variantu a typ použití vozidla to vypadá takto:

 

  1. Změny konstrukce vnitřních dílů včetně zvýšení komprese, zvýšení tlaku ve válcích, snížení tření atd. ke snížení spotřeby paliva přispívají 1,5–2 %.
  2. Posun od kombinace systémů následné úpravy spalin EGR/SCR k použití jen systému SCR a fixní geometrie turbodmychadla zajišťuje vyšší efektivitu provozu a zachovává stejnou úroveň teplot výfukových plynů, takže klesají požadavky na udržování vysoké teploty. Ke snížení spotřeby paliva to přispívá přibližně 1,5 %.
  3. Nový systém následné úpravy spalin umožňuje lepší odpařování aditiva AdBlue, optimalizaci následné úpravy látek a snížení tlakových ztrát. Ke snížení spotřeby paliva to přispívá přibližně 1,5 %.
  4. Nové odpojitelné pomocné systémy přispívají ke snížení spotřeby paliva u zákazníků s běžnými, reprezentativními vzorci řízení přibližně o 1,5 až 2 %.
  5. Zákazníci se budou v neposlední řadě těšit také výhodám všech aerodynamických úprav, které byly původně zavedeny s příchodem nové generace tahačů Scania. Ty pro typického zákazníka v odvětví dálkové přepravy přispějí ke snížení spotřeby paliva přibližně dvěma procenty (2 %).

 

„Pokud to vše sečteme, znamená to, že by se většině zákazníků bez ohledu na konkrétní způsob použití vozidla mělo normálně podařit snížit výdaje na pohonné hmoty o sedm či více procent – a často nebude ani nutno zohlednit přínos aerodynamických úprav u nové generace tahačů,“ říká Olsson.

European Cultural Capital Aarhus 2017 says 'Hello' to Prague

Prague-Aarhus route opens on 11 May. The move is well-timed as the cultural season in Aarhus moves into top gear with a feast of highlights on offer every day over the summer. “There is so much to see with spectacular events, unique experiences and magical moments,” said Aarhus 2017 CEO Rebecca Matthews. “We’re delighted that Czech citizens now have the opportunity to fly direct to the city.”

fg

Rebecca Matthews (Photo: Michael Grøn, Billedmageren)

Aarhus is truly a cultural metropolis and famed in Denmark for its creative environment, fascinating museums and popular festivals. The ARoS art museum is one of the largest and finest art museums in Scandinavia, and the roof of the building offers an unmissable circular walkway above the city and harbour called Your Rainbow Panorama by Danish-Icelandic artist Olafur Eliasson.

The award winning Old Town, a stone's throw away, offers an amazing journey through the evolution of our welfare society. The nearby Botanical Garden is an oasis with its rich diversity of tropical plants from around the world.

Aarhus is one of the oldest cities in Scandinavia, founded by Vikings more than 1,200 years ago. The Moesgaard Museum, noted for its impressive architecture, provides visitors with a wonderful insight into this story.

vikings

Vikings (Photo: Bo Amstrup)

The city has Denmark's youngest population and the highest concentration of students in Denmark. This is reflected in the special atmosphere, vibrancy and energy that is everywhere in the city and in the many cafes.

band

Rock The Region (Photo: Marika Hyldmar)

With four Michelin restaurants, Aarhus is a world-class gastronomic centre where you can enjoy freshly caught fish and lobster from Aarhus Bay, potatoes from the island of Samsø, as well as sorrel, wild garlic and other tasty ingredients from local producers. Prior to 2017, Aarhus was also simultaneously named as European Gastronomic Region.

With the new Czech Airlines route, Aarhus and the 2017 European Capital of Culture is just a couple of hours away from Prague. Initially, Czech Airlines will fly to Aarhus four times a week from Václav Havel Airport Prague.

Facts:

The European Capital of Culture is an international, cultural project that ranks among Europe's most ambitious. The idea is to show the richness and diversity of European culture, and to contribute to a greater mutual understanding between the citizens of Europe.
Patronage: Queen Margrethe II of Denmark as Royal Patron of the Capital of Culture.
Website: http://www.aarhus2017.dk/en/

AroS art museum

arts

Inside Musikhuset (Photo: Julian Rosefeld)

Společnosti Ericsson a Verizon díky 5G síti ukázaly, jak se cítí řidič auta na závodním okruhu

Jelikož se komerční využívání 5G blíží, technologičtí inovátoři se předbíhají, kdo zajistí co nejrychlejší spojení a testují limity této technologie. Společnosti Ericsson (NASDAQ: ERIC) a Verizon nedávno otestovaly síť 5G na okruhu Indianapolis Motor Speedway a poukázaly na to, jak může inteligentní síť maximalizovat rychlost širokopásmového připojení tím, že přesně určuje polohu zařízení – i když se nachází v pohybujícím se autě. Prakticky tak demonstrují, jak 5G v budoucnosti změní životy rodin a sportovních fanoušků.

Dům, který se nachází nedaleko známého okruhu Indianapolis Motor Speedway, je součástí nejnovějšího předkomerčního zkušebního nasazení 5G sítě od společnosti Verizon. Verizon, Ericsson a Intel Corporation v domě předvádějí množství způsobů, jak mohou spotřebitelé maximálně využívat vysokorychlostní sítě s nízkou latencí, a umožňují tak uživatelům přístup k funkcím, jako je například sledování sportovních akcí živě v 360-stupňové virtuální realitě a v 4K kvalitě. Živé demo streamovali na Facebooku přímo z domu dne 24. května a je k dispozici na tomto odkaze.

Společnost Intel poskytla domovskou bránu, založenou na platformě Intel 5G Mobile Trial Platform a technologii připojené domácnosti Intel, která přináší 5G připojení pro domácnosti. Síť, napájená společností Intel, umožňuje přehrávání 360-stupňového videa z dění na okruhu v přilbách pro virtuální realitu, a zdůrazňuje výhody, které 5G přinese v rámci nových uživatelských zkušeností v oblasti virtuální reality.

S rychlostí, která až 100krát převyšuje rychlost ve stávajících sítích, budou mít zákazníci v domácnostech připojených k 5G síti přístup k funkcím, jako například pevný bezdrátový a vysokorychlostní upload. Taková rychlost uploadu umožní používání aplikací, jako např. bezpečnostní kamery založené na cloudové architektuře, přičemž výsledkem budou plynulejší zážitky z virtuální a rozšířené reality. Zároveň vznikne možnost připojit k síti nespočet jiných zařízení internetu věcí, co v každodenním životě uživatelů vytvoří novou úroveň pohodlí a bezpečnosti.

V budoucnu 5G změní zážitek ze závodů pro řidiče řady Verizon IndyCar, posádku i diváky. S 5G systémem bude síť schopná streamovat živé 360-stupňové video spolu s údaji ze stovek senzorů z každého auta a řidiče na trati, což umožní příznivcům virtuální reality cítit se jako na sedadle řidiče. Služba bude zároveň přínosem pro závodní týmy, které budou schopny reagovat v reálném čase a zlepšit tak bezpečnost a výkonnost. Přestože 5G síť zatím není k dispozici mimo zmiňované zkušební verze na okruhu Indianapolis Motor Speedway, testování technologie před konáním každoročních závodů bylo správné načasované.

"Díky společnosti Verizon, která je lídrem v této oblasti, mohu být připojen během závodu, a to i tehdy, když jsem zrovna na cestě. Je vzrušující nechat otestovat jejich nové 5G bezdrátové připojení během závodu Indianapolis 500," vysvětlil Will Power, řidič č. 12 z týmu Verizon Penske Dallara / Chevrolet v řadě Verizon IndyCar. "Indianapolis je kolébkou rychlosti a inovace pro závody IndyCar, takže je vhodným místem pro odzkoušení vyšší rychlosti 5G technologie v předvečer 101. závodu Indianapolis 500."

"Mobilní datové sítě se stanou páteří 21. století. Verizon a Ericsson budou pokračovat v budování infrastruktury za hranicí 4G, aby podpořily příchozí Internet věcí," řekl Adam Koeppe, viceprezident pro plánování sítí ve společnosti Verizon. "Od autonomních vozidel přes lepší komunikaci až po zábavu pro cestující – přinášíme výkon a spolehlivost přímo do této nové sítě, stejně jako tato síť patří k základním vlastnostem každého vítěze Indianapolis 500."

Společnosti Verizon a Ericsson zaznamenaly i demonstraci 5G připojení během rychlé jízdy, což dokazuje, že tato technologie bude sahat nad rámec pevného připojení a bude zahrnovat smartphony, automobily a další připojená zařízení. Během tohoto testu v pohybu byla dosažena stabilní rychlost širokopásmového připojení převyšující 6,4 Gb/s v automobilu, který se pohyboval rychlostí více než 96 km/h. Tyto výsledky umožnily pokročilá rádiová technologie, adaptivní anténní soustavy a procesy od Ericssonu včetně beamformingu a beamtrackingu.

Video, natočené na okruhu Indianapolis Motor Speedway, ukazuje divákům možnosti 5G, jako je např. adaptivní anténní soustava. Namísto přenosu informací prostřednictvím více lokalit používá technologii 5G beamtracking, která přenáší informace ke konkrétnímu uživateli a poskytuje stabilní připojení, i když se uživatel pohybuje vysokou rychlostí.

Per Narvinger, ředitel produktové oblasti Síťové systémy ve společnosti Ericsson, říká: "Společnost Ericsson spolupracuje s Verizonem na posouvání technologie 5G a chce přinést 5G na trh s komerčně připravenými sítěmi. 5G umožní nové případy použití pro lidi a podniky, které udělá náš svět bezpečnějším, efektivnějším a udržitelnějším z hlediska životního prostředí."

Asha Keddie, viceprezidentka a generální ředitelka pro standardy nové generace ve společnosti Intel Communications and Devices Group, řekla: "5G přinese nové zkušenosti a obchodní příležitosti, jako je například vzrušující virtuální realita v 4K kvalitě a ultra rychlé bezdrátové širokopásmové připojení pro domácnosti. Spolupráce Intelu, Verizonu a Ericssonu je potřebná při zavádění testů, a testování je nezbytné pro splnění naší vize, která umožní propojení všech inteligentních zařízení."

5G jako pátá generace bezdrátové technologie přinese rozšíření pevného a mobilního širokopásmového připojení, služeb s nízkou latencí a masivním rozsahem pro Internet věcí (IoT), což vyústí do transformace všech průmyslových odvětví.

Video: Testování 5G připojení v jedoucím vozidle na okruhu v Indianapolis. Během živého testování seděl hlavní inženýr společnosti Ericsson Bill Goodman v jedoucím vozidle a stahoval 4K video prostřednictvím 5G připojení. O chvíli později tým provedl "test naslepo", při kterém řidič řídil vozidlo s nasazenou helmou pro virtuální realitu, přičemž se spoléhal jen na video, pořízené kamerou na kapotě auta. Testy dokazují, co vše umožňuje kombinace mimořádně nízké latence s rychlostí stahování, která překračuje 6 Gb / s.

Výsledek testu si můžete prohlédnout ZDE a více informací o možnostech 5G naleznete ZDE.

Annual review

AGM 2015 Minutes

Download, (PDF 4,89 MB)
Annual Report 2014

Download, (PDF 392 kB)
Annual report 2013

Download, (PDF 1,12 MB)
Annual Report 2012

Download review, (PDF 380 KB)


Annual Report 2011

Download review, (PDF 109 KB)

Documents